طراحی ساختمان

طراحی ساختمان

بررسی طراحی ساختمان

طراحی ساختمان امر حائز اهمیتی در فرایند ساخت ساختمان به شمار می رود. در این مطلب قصد بررسی طراحی ساختمان را داریم و پیشنهاد می شود که‌ در صورتی که قصد بالابردن اطلاعات خود در این زمینه را دارید به مطلب زیر توجه فرمایید.

طراحی ساختمان

آشنایی با طراحی ساختمان

ساختمان مسکونی خصوصی‌ترین ملک یک نفر یا یک خانواده در اجتماع محسوب می گردد که از امنیت و حریمی معین برخوردار می باشد.

امروزه به جهت کمبود زمین در شهرها خانه‌ها اغلب به صورت آپارتمان و مجتمع‌های مسکونی با تراکم زیاد ساخته می‌شوند.

از دیدگاه ساختمان سازی، سه نوع خانه ویلایی، آپارتمانی و مجتمع های  و برجهای مسکونی وجود دارند.

برای کارایی بیشتر فعالیت های ساختمانی لازم است همه ی فضاهای یک ساختمان شناسایی شده و گروه بندی شوند و سپس با پیش بینی ارتباط مناسب بین آن ها، بتوانند مثل یک مجموعه واحد عمل نمایند.

طراحی ساختمانها نیز از این امر مستثنی نمی باشد و قبل از طراحی ساختمان لازم است تا دسته بندی فضاها تعیین شود.

طراحی ساختمان مسکونی

طراحی ساختمان به مجموعه ی اقداماتی اطلاق می گردد که طی آن همه ی فضاهای ساختمانها مشخص شده و همه ی عرصه‌ها و حریم‌ها تعیین می‌ گردند.

طراحی ساختمان مسکونی از جمله پیچیده‌ترین انواع طراحی ساختمان محسوب می گردد. توجه به عواملی از جمله تفاوت‌های اقلیمی، نیازهای گوناگون ساکنان و سبک زدگی صاحبان خانه موجب ایجاد تفاوت‌هایی در طراحی ساختمانها می گردد.

طراحی ساختمانها لازم است تا مطابق با موازین معماری ایران و جهان انجام گردد.

توجه داشتن به انواع سبک‌های طراحی ساختمان هم حائز اهمیت می باشد. طراحی نما نخستین و مهمترین اصل در طراحی ساختمان به شمار می‌آید.

طراحی نمای ساختمانها به سبک کلاسیک و رومی در دهه گذشته در کشور ما، بسیار محبوب پیدا کرده است.

طراحی نما کلاسیک به شیوه ای پیش می‌‌رود که طراح با تعدادی بخش عمودی رو به رو خواهد بود.

در طراحی قسمت های عمودی از ستون‌های کلاسیک با ابزارهای برجسته کلاسیک استفاده می شود که توجه را معطوف به این قسمت از طراحی خواهد نمود.

استفاده نمودن از تکنیک‌های حجیم‌سازی زیبایی بنا را دو چندان خواهد نمود، البته این تکنیک‌ها در برقرار نمودن ارتباط بخش‌ها با یکدیگر نیز موثر می باشند.

در طراحی نمای کلاسیک اصل تفاوت داشتن طبقات فوقانی و ورودی رعایت می شود هم چنین این تفاوت ها موجب از بین رفتن هارمونی در اجرای نما نمی شود.

در این رابطه لازم است در نظر داشته باشید تا طراح ساختمانی که از ان برای طراحی ساختمانها خود کمک می گیرید به انتخاب نوع مناسبی از طراحی ساختمانها شما تسلط داشته باشد

و بتواند شما را به بهترین نحو ممکن در انتخاب سبک مناسب مشاوره دهد و افزون بر این نیز بتواند این سبک را به بهترین نحو ممکن روی ساختمان شما پیاده کند.

طراحی ساختمان ویلایی

طراحی ساختمان ویلایی به جهت تراکم بالای فضای شهری و هم چنین تقاضای بالای افراد جهت سکونت در شهرهای بزرگ، امروزه نسبت به گذشته کاهش یافته است.

خانه های ویلایی مساحت بیشتری نسبت به خانه‌های آپارتمانی دارند. خانه های ویلایی به آن نوع از خانه‌ها نیز اطلاق میشود که مستقل از هم و دارای فضای باز خصوصی هستند.

این خانه‌ها محل سکونت یک و یا چند خانوار بوده و گاها در محله های قدیمی دیده می شوند و تعداد زیادی اتاق دارند.

در تعریف صحیح از یک ساختمان ویلایی می توان بیان نمود که سازه‌ایی می باشد که از هر چهارطرف باز بوده و دارای نمای بیرونی و حیاطی بزرگ می باشد.

طراحی ساختمان آپارتمان

طراحی ساختمان های مسکونی آپارتمانی و دکوراسیون داخلی به جهت کمبود زمین و هم چنین تقاضای بالا برای زندگی درشهرهای بزرگ و به ویژه در دهه‌های اخیر رشد بالایی داشته است.

خانه‌های آپارتمانی بسته به عواملی از جمله محل احداث، اندازه، نوع و … دارای طراحی متفاوتی می باشند. قسمت های مسکونی آپارتمانی ویژه ی نواحی پرتراکم شهری می باشد.

طراحی مجتمع مسکونی

مجتمع های مسکونی تجمعی از آپارتمان ها در یک بلوک شهری می باشند که به صورتی یکپارچه طراحی می شود.

اغلب مجتمع‌های مسکونی فضای عمومی مشترکی دارند که مورد استفاده همه ی ساکنان مجتمع قرار می‌گیرد و سایر افراد حق استفاده و یا حتی ورود به آن را دارا نمی باشند.

مجتمع های مسکونی ممکن است از خانه‌های ویلایی مستقل و یا آپارتمان های چند طبقه انجام گیرد. اندازه مجتمع‌های مسکونی نیز متنوع می باشد.

استانداردهای طراحی مجتمع مسکونی

رعایت استانداردهای مجتمع‌های مسکونی مساله‌ای می باشد که موجب می‌شود، تجربه کاربری در اختیار ساکنان قرار گیرد.

استانداردهای ساختمان سازی معمولا در دو دسته مربوط به ساختمان و معماری شهرسازی قرار دارند. مباحث مربوط به ساختمان شامل مسایلی مانند مقاومت و استحکام سازه، ایمنی در آتش سوزی، نوع مصالح و… بوده

و قوانین مرتبط با شهرسازی نیز معمولا مرتبط با ارتفاع مجاز ساخت، شکست ها، رعایت حریم ها، حق ارتفاق، قوانین پارکینگ، عرض درب و مسایلی از این قبیل می باشند.

همچنین بخوانید درباره: طراحی حیاط و پارکینگ

هزینه طراحی ساختمانها

هزینه‌های طراحی ساختمان به موارد زیر بستگی دارد:

۱. متراژ بنا
۲. سبک طراحی
۳. نقشه معماری
۴. نقشه فاز ۲
۵. طراحی نما
۶. نقشه مکانیکال ، برق و تاسیسات
۷. نقشه محاسبات
۸. طراحی داخلی

طراحی ساختمان

جمع بندی

همان طور که در مقاله به آن پرداخته شد منظور از طراحی ساختمانها تمام اقداماتی می باشند که طی آن همه ی فضاهای ساختمان مشخص شده و همه ی عرصه‌ها و حریم‌ها تعیین می‌ گردند.

علیرغم پیچیدگی طراحی‌ساختمان لازم است بدانید که این امر دارای اهمیت بسزایی می باشد و لازم است تا با بررسی عوامل مختلفی صورت گیرد

در صورتی که طراحی ساختمان خود را به افرادی غیر حرفه ای و بدون تخصص بسپارید نباید انتظار داشته باشید طراحی ساختمانها شما زیبا و همچنین طبق اصول انجام گیرد.

افزون بر این لازم است بدانید که سبک های طراحی ساختمانها نیز با هم متفاوت می باشند و جهت طراحی ساختمان باید از طراحان کمک بگیرید

که علاوه بر اطلاع از انواع سبک های مختلف بتوانند مدرن ترین و پرطرفدارترین نوع سبک های طراحی ساختمانها را بدانند و شما را در جریان آن قرار دهند

تا بتوانید مناسبی از طراحی ساختمانها را روی ساختمان خود پیاده نمایید در صورتی که قصد دارید طراحی ساختمان شما به بهترین نحو ممکن توسط بهترین و برجسته ترین افراد صورت گیرد می توانید با ما تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *